سیستم آموزش عالی در ترکیه در چند دهه گذشته از نظر کمی و کیفی به طور قابل توجهی توسعه یافته است. دانشگاه های ترکیه اکنون رشته ها و انتخاب های متنوعی را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. نظام آموزشی ترکیه از دو قسمت اصلی تشکیل می‌شود؛ آموزش رسمی و آموزش غیر رسمی. آموزش رسمی به معنای سیستم مدرسه‌ای است و شامل آموزش عالی می‌شود که در اینجا تمرکز اصلی برروی آن است. آموزش غیررسمی شامل تمام فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده در خارج و یا در کنار مدرسه است.آموزش رسمی شامل موارد زیر می‌شود:

آموزش پیش دبستانی: آموزش اختیاری که در مهدکودک و محیط‌های مشابه برای کودکان زیر سن ۶ سال ارائه می‌گردد.
آموزش ابتدایی: این آموزش برای تمامی کودکان اجباری است و در دوره‌ای هشت ساله برای کودکان بین ۶ تا ۱۴ سال ارائه می‌شود.
آموزش متوسطه: دبیرستان یا هنرستان برای سنین ۱۵ تا ۱۸/۱۷ سال برگزار می‌شود.
آموزش عالی: این مورد شامل تمام موسسات آموزشی می‌شود که تحصیلات دانشگاهی را برای افراد فراهم می‌سازد.

مقاطع قبل از دانشگاه در ترکیه

مسئولان کشور ترکیه بر این عقیده هستند که پیشرفت کشور ترکیه بستگی تام به وضعیت و کیفیت آموزشی دانش آموزان و مدرسه های این کشور دارد، بر همین اساس بخش زیادی از بودجه این کشور صرف بالابردن کیفیت آموزشی مدرسه ها و هماهنگ نمودن سیستم آموزشی با استانداردهای جهانی می شود. تحصیل در ترکیه همه ۱۲ سال تحصیلی برای دانش آموزان کشور ترکیه رایگان است. به منظور ثبت نام دانش آموزان در مدارس بین المللی ترکیه، در ابتدا دانش آموزان باید در آزمون ورودی این مدرسه ها پذیرفته شوند، البته برخی از این مدارس فقط با اخذ شهریه و مدارک ثبت نام را انجام می دهند.

سیستم آموزشی این کشور متشکل از چهارسال ابتدایی سطح اول، چهار سال ابتدایی سطح دوم و چهار سال آموزش متوسطه می باشد. تحصیلات ابتدایی در کشور ترکیه از هفت سالگی شروع می شود و پس از تمام شدن سطح اول و دوم ابتدایی به دانش آموزان مدرک دیپلم ابتدایی اعطا می گردد. پس از پایان دوره متوسطه، دانش آموزان موفق به دریافت مدرک دوره متوسطه می شوند که با این مدرک قادر خواهند بود در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت نمایند.

دبیرستان های ترکیه به دو صورت خصوصی و دولتی در دسترس دانش آموزان قرار دارد؛ دبیرستان های خصوصی شامل مدارس بین المللی می باشد که در این مدارس به زبان ترکی و انگلیسی تدریس می شود. سیستم آموزشی این مدارس بر اساس سیستم آموزشی کشورهایی چون فرانسه، انگلیس و آمریکا ارائه می گردد. در این مدارس، دروس عمدتا به زبان انگلیسی تدریس می شوند. فعالیت های مختلفی در این گونه مدارس انجام می گردد که به طور خلاصه می توان برگزاری کارگاه های آموزشی و مهارت آموزی، اردوهای تفریحی و ورزشی و همچنین جشن های سنتی کشور ترکیه را نام برد.

بورسیه تحصبل در ترکیه و مشاوره تخصیل در ترکیه از خدمات موسسه متروپل می باشد.